Dikter av Fröding och Karlfeldt.

 

 

 Gustav Fröding ”En kärleksvisa”

Jag uppfattar det som att Fröding drömmer om ett perfekt förhållande med en fru som älskar honom. Dock känner han att han inte kommer få det på grund utav att han inte räcker till. Därför kommer denna dröm om ett kärleksfullt förhållande aldrig besannas eftersom han uppfattar sig själv som otillräcklig. ”Jag köpte min kärlek för pengar, för mig var ej annan att få,”

Jag anser att Fröding inte skall känna att hans dröm inte kommer kunna besannas, för det är endast han som sätter stop för sin dröm genom att vara självkritisk. Om Fröding inte skulle värdesätta sig själv så pass lågt så skulle han troligtvis finna kärlek. Kanske skulle denna kvinna inte vara i den skönhet som behagar honom men hon skulle älska honom. Det yttre är inte det som gör oss till människor och gör att andra tycker om oss utom det viktigaste är att ha en fin insida. Därför bör Fröding tänka på det som är positivt med honom och se sina styrkor istället för svagheter. 

 
Erik Axel Karlfeldt ”Dina ögon äro eldar”

Jag skulle vilja säga att detta är en kärleksdikt där en person är väldigt förälskad men samtidigt vet personen inte hur den vill göra med sina känslor.  ”Vänd dig från mig, vänd dig till mig! Jag vill brinna, jag vill svalna.”

Att kärleken som personen har inom sig är väldigt stor förstår jag genom detta stycke ”En fiol jag är med världens alla visor i sin låda/ du kan bringa den att spela, hur du vill och vad du vill.” Detta visar att personen är så pass kär att den låter sin kärlek bestämma allt och personen är villig att offra sig själv för kärleken.

Kärleken denna person har inom sig är väldigt stor och jag tror att personen har svårt att tygla sina känslor. ”vänd dig från mig, förr´n jag tändes som en mila innantill” Denna mening tycker jag också tyder på att personen känner att dens kärlek inte räcker till och att den inte vill bli lockad av sin kärlek mer eftersom denne inte kan kontrollera sina känslor.

Jag tycker att dikten är bra för att den har så mycket känslor inom sig vilket gör att den påverkar mig. Jag tycker att jag kan känna personens längtan efter sin kärlek i denna dikt vilket gör att dikten ger effekt. 

 

//Kritina Ehn 



Kommentarer
Nellie

Det är alltid lika spännande att läsa om hur andra tolkar dessa dikter, vi tolkar dem ganska lika ;)

2013-05-13 @ 10:09:43


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

emmashjltar.blogg.se

Litteraturblogg

RSS 2.0